woensdag 7 maart 2012

How Men Fall in Love: Part 1

Every movie we see, Every story we're told implores us to wait for it, the third act twist, the unexpected declaration of love, the exception to the rule. But sometimes we're so focused on finding our happy ending we don't learn how to read the signs. How to tell from the ones who want us and the ones who don't, the ones who will stay and the ones who will leave.
-He’s Just not that into You-
Vrouwen zijn de meest empathische wezens op deze planeet en wanneer een van ons afgewezen wordt, dan nemen we het allemaal een beetje persoonlijk. Want welke kerel is namelijk stom genoeg om een van onze superhete, slimme en adorabele vriendinnen de deur te wijzen? We proberen “the girl with the broken heart” wat op te vrolijken en we vertellen haar de dingen die we op dat moment zelf graag willen horen. Hij is je niet waard, hij neemt de domste beslissing uit zijn leven en natuurlijk: hij zal er spijt van krijgen.  Elk meisje hoopt stiekem dat tenminste één van haar ex-vriendjes haar ziet als ‘the one that got away.” We kunnen namelijk niet anders dan de schuld bij de mannen leggen. Telkens we iemand leuk vinden benadrukken we onze troeven en doen we ons best om er stralend uit te zijn, dus wanneer je dan afgewezen wordt, dan moet het toch aan hem liggen? Anders betekent het gewoon dat hij je niet goed genoeg vindt en misschien erger, dat jij niet goed genoeg bent.. Het is dus essentieel voor ons zelfvertrouwen dat de kerel die ons hart breekt, gewoon even de stempel rotzak krijgt. De meeste Facebook-statussen krijgen na een break-up dan ook een wraakzuchtig kantje. Wat dacht je van: “All guys are jerks, some are just better actors” of “Men are like mascara. They usually run at the first sign of emotion.”
Ik dacht altijd dat de fase van ex-boyfriend bashing vooral voorkomt in de tienerjaren, maar ook als twintiger is het nog altijd een grote troost. Alleen besef ik nu dat ook ikzelf niet altijd verliefd word, zelfs al is mijn date een echte knapperd en een bolleboos. Soms is de klik er gewoon niet en dat mag je een man niet kwalijk nemen. Wanneer de vlinders besluiten om in hun cocon te blijven, dan probeer ik echter om dat duidelijk te maken. Wat volgt is niet meteen een fijne conversatie, maar op die manier vermijd je heel wat verwarring. Mannen hebben eerder de intentie om die ongemakkelijke momenten uit de weg te gaan en dus proberen ze een andere tactiek uit: negeren of excuses verzinnen. “Ik heb het nu gewoon heel erg druk en daarom laat ik niks van me horen.” Seriously? Je hebt het te druk om even een smsje te sturen en te laten weten hoe het met je gaat? Toch zijn het net zulke berichten waaraan de meeste vrouwen zich vastklampen. Ze moeten gewoonweg geloven dat hij gewoon geen tijd had, want de andere optie is niet zo fantastisch: hij vindt je gewoon niet echt interessant meer. Sex and the City probeerde het ons als duidelijk te maken en in de film ‘He’s just not that into You’ werd het zelfs de plot: als mannen geen moeite voor je willen doen, dan ben je gewoon niet wat ze zoeken. Misschien verkiezen sommige vrouwen wel die “zachtere” aanpak, maar ik wil dat een kerel de ballen heeft om te zeggen dat een vervolg voor hem niet noodzakelijk is. Ik hoef niet te horen dat mijn borsten niet groot genoeg zijn of dat hij een blonde meid prefereert, maar ik wil wel duidelijkheid. Tenslotte wil ik geen weken of zelfs maanden verspillen aan iemand die mij toch niet echt een supervrouw vindt. 
Als vrouwen krijgen we te horen dat we onze verwachtingen moeten temperen. Natuurlijk moeten we na de eerste date geen trouwjurk gaan uitzoeken, maar na een tijdje komen de verwachtingen vanzelf. Hij blijft je berichtjes sturen en neemt je verschillende keren mee uit. Het lijkt mij overduidelijk dat een man geen tijd of geld verspilt aan iemand die hij niet zitten, dus verwacht je dat die afspraakjes wel tot iets zullen leiden. Net wanneer wij denken dat een relatie niet meer zo veraf is, zet het mannelijk specimen het vaak op een lopen. Een dame leert al snel dat de onderwerpen trouwen en kinderen ten alle tijde vermeden moeten worden, want dat de bindingsangst dan toeslaat. Zelfs wanneer je die regel in acht genomen hebt en alles vlot lijkt te verlopen, kan je bink er echter toch vanonder proberen te muizen. Een mannelijk informatiebron heeft ondertussen voor wat opheldering gezorgd en bracht een interessante stelling naar voren. Ondertussen heb ik talloze observaties, verhalen en getuigenissen die zijn theorie bevestigen. Ik kijk er dus ook naar uit om het jullie de volgende keer allemaal uit de doeken te doen ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten